
Spisovatelská dřina
Literární tvorba je bezpochyby náročná na čas i energii. Napsat kvalitní novelu nebo román zabere celé měsíce i roky a navíc ani tehdy práce pro autora nekončí: knihu je potřeba propagovat na autorských čteních, festivalech a v televizích, v dnešní době se navíc přidává další úkol, a tím je správa sociálních sítí.
Z těchto důvodů se zdá logické, že si autoři přejí, aby se mohli živit pouze psaním knih a věnovat mu veškerý možný čas.
Autorská bublina
Psaní je však značně osamělá činnost a i pozdější propagační akce se odehrávají v poměrně uzavřené bublině knižních nadšenců. Domnívám se, že někteří autoři tak mohou postupně ztrácet kontakt s realitou. Žijí ve svém literárním světě a dostanou-li se mezi cizí lidi, obvykle jsou obdivovaným středem pozornosti.
Inspirace z druhé práce
„Běžné“ zaměstnání navíc přece může přinášet velkou dávku inspirace – ať už je to setkání s různorodými lidmi, řešení konfliktních situací nebo nutnost spolupracovat s lidmi se zajímavými myšlenkami. Autor tak může v pracovním životě čerpat útržky rozhovorů, charakteristické libůstky pro své postavy nebo třeba zvláštní jazykové výrazy. Někteří spisovatelé navíc v civilním životě pracují na netradičních pozicích, což – zúročí-li tuto zkušenost ve své tvorbě – může na řadu čtenářů působit přitažlivě.
I psaní knih je práce – možná mnohem náročnější, než si nepsavec představuje – proto by měla být náležitě oceněna. Je však otázka, jestli se spisovatelé svou touhou zbavit se svého druhého zaměstnání nevědomě neuzavírají do své bubliny a nepřipravují se o cenný pramen inspirace.